MATLAMAT UTAMA UBF

By : Richard k katim

MATLAMAT DAN PERJUANGAN UBF/UBA

Pemahaman secara dekat tentang UBF, Agenda Borneo dan Perikatan Borneo.

PENGENALAN
Tujuan kertas kerja ini adalah untuk menjelaskan pentingnya perpaduan di Negeri-Negeri Borneo melalui Perikatan Borneo untuk memanfaatkan “Peluang Terbuka” yang strategik dalam pilihan raya umum yang akan datang. Perpaduan dan pilihan yang tepat oleh rakyat boleh menghasilkan “keajaiban-keajaiban politik” yang tidak pernah dilihat selama 53 tahun dalam sejarah politik Malaysia. Intipati kertas ini berhujah bahawa hanya melalui perpaduan Sabah dan Sarawak boleh menjadi “Penentu Pemerintah” yang kuat dan melalui kuasa berpengaruh yang dimanfaatkan ini mereka boleh mencapai “Agenda Borneo”.

1. 47 TAHUN PERKONGSIAN MALAYSIAN YANG MENGECEWAKAN
Sepanjang 47 tahun yang lalu, perkongsian Sabah dengan Malaya adalah perkongsian yang hampir tiada sama rata. Pada suatu ketika ia merupakan negara merdeka yang kaya dan bersama dengan Sarawak dan Singapura bergabung dengan Malaya untuk membentuk persekutuan Malaysia melalui satu perjanjian pada tahun 1963, kini bukan sahaja yang termiskin malah *kehilangan hak istimewa dan autonomi untuk menjadi sekadar salah satu bahagian Negeri Tanah Melayu. Memang dapat difahami bahawa ketika Negeri-Negeri Borneo masih baru *ketika masa penggabungan itu menyebabkan mereka bergantung kepada kepimpinan tertinggi dan pengalaman Malaya untuk menguruskan persekutuan baru ini. Kebergantungan ini bermakna pemimpin-pemimpin KL / Malaya mempunyai kelebihan untuk melakukan apa yang mereka suka mengikut keutamaan dan kepentingan mereka sendiri dan mengambil kesempatan sepenuhnya yang merugikan Malaysia Timur dari segi politik, ekonomi dan sosial. Akibatnya, Sabah menjadi Negeri tanggungan yang harus patuh lebih-lebih lagi dengan kemasukan dan pengambilalihan Sabah oleh UMNO pada tahun 1991. Dengan Sabah di bawah genggaman kukuh, UMNO menjadi lebih kuat dan mengunjurkan sikap meninggikan diri sehinggakan sekarang menganggap Sabah hanya sebagai sebuah tanah jajahan UMNO dan Tanah Melayu dengan Ketuanan Melayu sebagai agenda utama mereka. Sesiapa yang mempersoalkan UMNO akan menerima kemurkaan UMNO. UMNO membuat keputusan siapa yang akan mereka pilih dengan menggerakkan pendatang tanpa izin sebagai pengundi selepas mereka direkrut di bawah “IC Projek” untuk menerima kewarganegaraan melalui pintu belakang.
Keadaan di Sabah kini sangat kritikal, sebab rakyat Sabah akan kehilangan semuanya jika keadaan ini dibenarkan berterusan. Selama 46 tahun merdeka dalam perkongsian Malaysia, agensi-agensi Persekutuan telah diwujudkan di Sabah bersama-sama dengan para pekerjanya yang berasal dari Semenanjung. Akhir-akhir ini, parti-parti politik dari Malaya dengan jenama ideologi politik mereka sendiri juga telah mengembangkan sayap mereka ke Sabah dan Sarawak mengakibatkan perampasan kedudukan kuasa penentu Negeri-Negeri Borneo. Malangnya, sehingga tahun 2008 Sabah dan Sarawak tidak lagi dikira sebagai penting dalam pembentukan Kerajaan Persekutuan. 75% atau 166 kerusi Parlimen (termasuk Labuan) diberikan kepada Tanah Melayu dan hanya 25% (56 kerusi) di Malaysia Timur. Walau bagaimanapun keadaan ini telah berubah sejak Pilihan Raya Umum 2008.

2. PELUANG TERBUKA YANG BELUM PERNAH TERJADI
Keputusan Pilihan Raya Umum 2008 adalah satu kejutan kepada ramai, terutamanya kepada negeri-negeri yang diperintah oleh BN Semenanjung (Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan Perak) serta majoriti selesa 2/3. Tanpa Sabah dan Sarawak, BN boleh juga kehilangan Putrajaya kepada pembangkang!
Semenjak dari itu, Sabah dan Sarawak kini tiba-tiba menjadi sangat-sangat penting bagi Kuala Lumpur. Persoalannya. Adakah pemimpin-pemimpin Sabah dan Sarawak mengambil kesempatan dari keadaan ini? Adakah mereka juga sedar peranan sebagai penentu pemerintahan ini? Hampir tidak ...! Sesetengah pemimpin hanya menyedari kepentingan masing-masing sebagai ahli parlimen, dan mengambil kesempatan apabila pembangkang cuba untuk memenuhi rancangan 16 September (916) mereka untuk membentuk Kerajaan melalui Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak. Malangnya, ia tidak menjadi kenyataan kerana beberapa Ahli Parlimen yang berpotensi ini dengan cepat ditawarkan jawatan Persekutuan. Kekerapan lawatan PM ke Sabah dan mengurangkan potensi perpindahan MP yang setia. Satu komponen BN, SAPP, juga meninggalkan BN kerana kepimpinan BN yang lemah (merujuk kepada Pak Lah) dalam cubaan untuk mencetuskan penghijrahan beramai-ramai kepada pembangkang. Ia gagal menjadi kenyataan. Tetapi peluang masih terbuka luas pada masa sekarang.
Dengan 25 Ahli Parlimen Sabah dan 31 Ahli Parlimen di Sarawak, Negeri-Negeri Borneo boleh mencapai dua “keajaiban” penting jika mereka sedar dan mengambil kesempatan daripada potensi penentu politik yang dimiliki oleh Negeri-Negeri Borneo. Pertama, mereka boleh membentuk barisan bersatu untuk membawa Kerajaan Persekutuan ke meja rundingan dan mengkaji semula Perjanjian Malaysia atau membuat tawaran yang lebih baik bagi Malaysia Timur. Selain itu, mereka boleh memungkinkan pembentukan Kerajaan Persekutuan yang baru dibentuk bersama-sama dengan perjanjian yang lebih baik untuk Sabah dan Sarawak. Malangnya, semuanya ini tidak pernah berlaku! Persoalan yang besar adalah KENAPA? Jawapannya mungkin terletak pada ketidakupayaan pemimpin untuk: -
a) Menyedari peluang politik yang tidak pernah berlaku sebelum ini;
b) Ketidakupayaan mereka-mereka dari kalangan Ahli Parlimen Sabah/Sarawak untuk memulakannya kerana kesan perangkap pecah dan perintah;
c) Kepentingan sendiri yang mungkin paling memainkan peranan yang lebih dominan dalam Parlimen dan
d) Takut tindak balas hebat UMNO atau takut kepada bayang-bayang mereka sendiri mungkin menghalang mereka dari memulakan apa-apa di sebalik kelebihan dan peluang yang jelas untuk Sabah dan Sarawak.
Apa pun, pemimpin Sabah dan Sarawak dalam BN seolah-olah telah melepaskan peluang untuk apa-apa perubahan yang sebenar dan bermakna. Mereka juga tidak mengambil kesempatan dari kelebihan ini untuk mempengaruhi apa-apa perubahan dari dalam untuk menyelesaikan apa-apa masalah yang belum selesai seperti isu “IC Projek” dan pendatang tanpa izin; kemiskinan; perkongsian hasil bumi dan hak-hak negeri, dan sebagainya .... Pemimpin-pemimpin ini seolah-olah telah terpesona seketika dan dilalaikan oleh layanan “rasa selesa” dan oleh peningkatan peruntukan pembangunan oleh Kuala Lumpur. Bilakah mereka akan sedari bahawa layanan sedemikian adalah palsu dan kelebihan strategik Negeri-Negeri Borneo ini tidak akan kekal lama?

3. MENGGUNAKAN KELEBIHAN NEGERI-NEGERI BORNEO DEMI MASA DEPAN
Walaupun kepentingan strategik Sabah dan Sarawak tidak mempunyai ertinya apa-apa melainkan ia digunakan dengan sebaik-baiknya, masih ada harapan untuk masa depan. Kita masih boleh menggunakan kelebihan Sabah dan Sarawak memandangkan bahawa 166 kerusi parlimen Semenanjung kini berpecah 50/50 antara BN (80 + 1) dan PR (80 + 5). Ini bermakna bahawa negeri-negeri Borneo masih boleh menjadi Penentu Pemerintah jika Sabah (25 +1) dan Sarawak (35) boleh bergerak bersama-sama di bawah agenda dan dasar yang sama dalam pilihan raya umum yang akan datang.
Untuk menggunakan kelebihan ini, Sabah dan Sarawak mesti membentuk Perikatan Borneo. Perikatan Borneo mesti beroperasi di bawah Agenda Borneo bersama yang boleh diguna pakai dan disokong oleh rakyat kedua-dua negeri. Agenda Borneo dibincangkan di bawah. Rajah 6.1 di bawah menunjukkan bahawa negeri-negeri Borneo boleh menjadi penentu yang berkuasa.
Dengan kedudukan politik yang strategik ini negeri-negeri Borneo boleh berada dalam kedudukan yang kuat untuk mencapai kedua-dua perkara yang tertinggal selepas pilihan raya 2008 iaitu untuk menukar Kerajaan Persekutuan dan mengembalikan hak/autonomi Negeri-Negeri Borneo, dan lain-lain ... dan / atau merundingkan semula tawaran yang lebih baik untuk negeri-negeri Borneo termasuk memenuhi “Agenda Borneo” UBF.
Untuk mencapai matlamat di atas, rakyat dan pemimpin-pemimpin mereka harus secara penuh perlu bersatu di bawah parti-parti politik tempatan.

4. PERANAN UNITED BORNEO FRONT (UBF) [BARISAN BORNEO BERSATU - BBB)
United Borneo Front (UBF) adalah satu idea yang telah digerakkan menjadi sebuah tindakan sebagai gerakan masyarakat sivil untuk memudahkan penukaran peluang terbuka ini menjadi nyata. Sebagai badan bukan politik UBF boleh memulakan tindakan-tindakan yang gagal atau tidak dapat dilakukan oleh parti-parti politik. Ini adalah kerana UBF boleh mendekati penyokong/pemimpin-pemimpin parti-parti politik yang berbeza pandangan politik, penjawat awam dan juga mereka yang duduk di atas pagar tanpa menyebabkan kebimbangan.
Peranan UBF adalah untuk mendidik dan memperkasakan rakyat Malaysia Timur untuk memahami, menghargai dan bertindak melalui kepentingan strategik negeri-negeri Borneo dalam menentukan siapa yang pergi ke Putrajaya dan untuk merealisasikan Agenda Borneo serta masa depan mereka.
UBF mahu rakyat sedar bahawa Sabah dan Sarawak tidak lagi perlu terus bergantung kepada kepimpinan KL/Malaya seperti yang terjadi ketika negeri-negeri ini masih muda semasa pembentukan Malaysia. Kebergantungan Negeri-Negeri Borneo kepada Kuala Lumpur telah membawa kepada kemasukan/penyebaran parti-parti politik Semenanjung ke Sabah dan Sarawak dan melemahkan kedua-dua Negara secara politik seperti yang ditunjukkan pada Rajah 4.1/4.1a/4.1b

Parti-parti politik Semenanjung berasaskan telah dibentuk untuk berkhidmat dan menangani keperluan penduduk yang diasingkan secara perkauman Malaysia Barat. Keutamaan dan agenda mereka adalah berbeza dari keutamaan rakyat di Malaysia Timur. Tetapi apabila parti-parti politik ini datang ke Sabah / Sarawak, mereka mempunyai kecenderungan untuk menjadi ketua bagi Sabah dan Sarawak yang mengakibatkan kita harus tunduk kepada mereka. Mereka melebarkan sayap mereka di sini dan menggunakan kehadiran mereka untuk melaksanakan kepentingan politik mereka di Malaysia Barat. Sebagai contoh, kehadiran UMNO di Sabah menjadikan UMNO kuat di Semenanjung/peringkat Persekutuan dan menguatkan Ketuanan Melayu untuk membuli Negeri yang pada masa yang sama melemahkan Kerajaan Negeri kerana Ketua Menteri Negeri adalah dilantik UMNO. Ini bermakna Sabah atau UMNO tidak boleh melindungi hak-hak Sabah kerana pemimpin-pemimpin ini perlu mengikut arahan/keputusan UMNO.
Akibatnya, pemimpin-pemimpin Sabah telah hilang kawalan ke atas Sabah dari segi politik, sosial dan ekonomi. Kita tidak lagi boleh membuat keputusan tentang masa depan kita; mengawal sumber-sumber atau Kerajaan Negeri kita. Ini adalah di tangan UMNO dan rakyat Malaysia Barat. Beberapa pemimpin berfikir bahawa mereka telah melakukannya, tetapi dalam keadaan sebenar mereka semata-mata mematuhi dan berserah. Hasilnya ialah “Sabah yang kucar-kacir” sekarang atau masalah yang tidak boleh diselesaikan selagi kita rakyat Sabah/Sarawak kekal tunduk kepada Malaya. Ini akan kekal jika mana-mana parti politik yang berasaskan Malaya mengambil alih kerajaan daripada UMNO. Sudah tiba masanya bagi kita untuk mengambil tanggungjawab dan menangani masalah dan masa depan kita.
 Jika tidak kita, SIAPA LAGI? Jika tidak sekarang, BILA LAGI?

5. AGENDA BORNEO SEBAGAI KUASA PENYATU
Dalam usaha untuk Sabah dan Sarawak untuk mengambil tanggungjawab ini, kita mesti tahu apa yang kita mahu. Apa yang kita mahu daripada Kerajaan Persekutuan jika kita (Sabah dan Sarawak) menjadi pemain penting dalam membuat keputusan siapa yang akan menjadi Kerajaan Persekutuan? Walaupun negeri-negeri Borneo tidak mempunyai jumlah yang cukup untuk menyeimbangkan kuasa di peringkat persekutuan, di antaranya, mereka masih boleh mempunyai jumlah yang mencukupi untuk menjadi dua pertiga yang diperlukan. Oleh itu, Sabah Sarawak mesti memutuskan senarai keutamaan mereka dengan baik terlebih dahulu. Senarai ini dipanggil “Agenda Borneo” yang terdiri daripada lapan tuntutan teras seperti berikut:
5.1 Menghidupkan semula IGC (Jawatankuasa Antara-Kerajaan) sebagai mekanisme pematuhan untuk melaksanakan Perjanjian Malaysia terutamanya Artikel Lapan dan mengembalikan status perkongsian sama rata dan hak / autonomi khusus Negeri-Negeri Borneo.
5.2 Tuntutan untuk formula yang adil dan saksama untuk perkara-perkara berikut: (masa sekarang Kerajaan Persekutuan mengutip kira-kira 15 bilion setahun dalam bentuk cukai dari Sabah sahaja.)
(A) Perkongsian Hasil Cukai dan Minyak / Petroleum / Gas.
(B) Perwakilan Parlimen (Kerusi) (misalnya 35% daripada jumlah)
(C) Kabinet Persekutuan.
(D) Perkhidmatan Asing/Diplomatik.
(E) Perkhidmatan Awam Persekutuan termasuk polis, badan kehakiman dan tentera.
5.3 Menghormati dan Melaksanakan Hak Anak Negeri, termasuk NCR, Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, dan lain-lain ...
5.4 Pemansuhan Kabotaj (Perdagangan persisiran) dan lain-lain dasar perdagangan yang tidak adil / amalan yang memberi kesan kepada negeri-negeri Borneo.
5.5 Peralihan dalam Fokus Pembangunan Ekonomi dari Malaysia Barat ke Malaysia Timur.
Sehingga kini, penekanan perbelanjaan pembangunan hanya kepada Semenanjung (contohnya Rancangan Malaysia ke-9, RM180 bilion untuk Semenanjung dan RM20 bilion untuk Sabah dan Sarawak; Belanjawan Pembangunan 2011 - RM100 bilion Semenanjung dan RM9.75 bilion bagi Negeri-Negeri Borneo) dan bahkan secara infrastruktur, Malaya sudah mempunyai 21.300 km jalan diaspal berbanding hanya 6,000 km di Negeri-Negeri Borneo.
Sudah tiba masanya bahawa penekanan pembangunan beralih kepada negeri-negeri Borneo kerana negeri-negeri Borneo adalah miskin namun sebagai penyumbang terbesar kekayaan negara dan mempunyai potensi tertinggi untuk pertumbuhan ekonomi.
5.6 Menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat dan menyelesaikan “IC Projek” dan masalah-masalah yang berkaitan dengan pendatang tanpa izin.
5.7 Mengkaji kehadiran Agensi Persekutuan di Sabah / Sarawak.

6. PERIKATAN BORNEO SEBAGAI KUASA KETIGA
Walaupun Agenda Borneo adalah penting bagi meraih sokongan di kalangan rakyat, adalah lebih penting lagi untuk Sabah dan Sarawak untuk bergerak bersama sebagai barisan bersatu. Mereka boleh berbuat demikian dengan membentuk Perikatan Borneo seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 6.1
Perikatan Borneo terdiri daripada parti-parti politik, NGO dan individu yang bersetuju dengan Agenda Borneo dan yang mengiktiraf dan menghargai kepentingan strategik 56 + 1 kerusi parlimen dalam persamaan politik untuk menentukan parti mana (BN atau PR) yang pergi ke Putrajaya.
Ini akan menjadi kali pertama dalam 47 tahun yang kita, di Sabah dan Sarawak, mempunyai peluang untuk membuat keputusan yang akan membentuk Kerajaan Persekutuan. Ini juga akan menjadi kali pertama bahawa 166 dari kerusi Semenanjung Malaysia berpecah. Keadaan dan peluang seperti ini tidak akan kekal lama atau tidak mungkin akan berulang! Oleh itu, amat penting bagi rakyat Sabah dan Sarawak untuk mengiktiraf dan bertindak ke atas peluang ini dengan mengambil kesempatan darinya demi kebaikan negeri-negeri Borneo yang telah sekian lama dibuli dan didiskriminasikan oleh Kerajaan Persekutuan yang dikuasai UMNO. Satu-satunya cara untuk mengambil kesempatan ini untuk rakyat kedua-dua Negeri adalah, pemimpin-pemimpin mereka dan parti-parti politik tempatan mereka harus bersatu di bawah Perikatan Borneo. Mereka (pemimpin dan penyokong) harus mempertimbangkan (perpaduan) ini sebagai kewajipan untuk dilakukan untuk negara dan untuk generasi akan datang! Tiada kewajipan politik yang lebih tinggi daripada perpaduan penting ini melalui Perikatan Borneo, kerana perpaduan ini akan menentukan masa depan Sabah dan Sarawak.
Jika pemimpin dan rakyat kita sedar akan kewajipan ini dan melaksanakan, perpaduan bertindak sebegini yang akan mempunyai kuasa untuk memaafkan kesilapan lalu, yakni ketiadaan tindakan dan prestasi! Setiap orang akan mempunyai satu tujuan: untuk menyelamatkan Negeri dan untuk menyelamatkan Malaysia.
Dalam menggunakan formula ini BA 56 + 166 / 2 (BN / PR) = Putrajaya
BN dan PR dibiarkan bertarung di Semenanjung Malaysia, manakala Perikatan Borneo menjadi kuasa politik yang utama di Negeri-negeri Borneo.

Pelan Utama Kesatuan UBF


7. BERGERAK KE HADAPAN DENGAN FORMULA YANG BETUL
Ia adalah jelas bahawa untuk Negeri-negeri Borneo bergerak keluar dari kesusahan yang ada sekarang, mereka perlu keajaiban. Mereka perlu formula dan strategi yang betul pada masa yang tepat. Tuhan telah memberikan kita peluang melalui keputusan pilihan raya 2008. Kini terpulang kepada kita (Sabah dan Sarawak) untuk mengambil kesempatan daripada peluang ini dengan merangka strategi yang betul dan formula yang akan digunakan pada masa yang sesuai. Sekarang adalah masa untuk memahami dan bersatu. Pilihan Raya Umum ke13 adalah masa untuk meletakkan perpaduan ini menjadi satu tindakan. UBF berharap untuk mendapatkan sokongan bagi idea ini dengan melibatkan pemimpin/rakyat menerusi perbincangan bermanfaat bagi impian dan cita-cita kita menjadi nyata.
Dari sini UBF berharap perkara-perkara berikut akan berlaku.
• Pembentukan Perikatan Borneo
• Pembentukan Sekretariat Perikatan Borneo
• Pembentukan manifesto Perikatan Borneo
• Perjanjian/Pendaftaran untuk satu Lambang Bersama
• Pembentukan dan penggerakan pelbagai kumpulan kempen, perikatan, dan Gerakan Kuasa Rakyat.

8. PENUTUP – KEJAYAAN ADALAH MILIK RAKYAT

Tiada kemajuan dan tiada penyelesaian yang boleh diperoleh untuk masalah kita tanpa tanggungjawab. Kita mesti berhenti menafikan bahawa tidak wujud masalah apabila terdapat masalah. Masalah Negeri akhirnya ditanggung di atas bahu rakyat. Kita boleh menyalahkan Kuala Lumpur, UMNO atau Kerajaan Persekutuan untuk kesusahan kita tetapi mereka boleh berkata, “Ya, tetapi pemimpin-pemimpin anda tidak membantah ...” Anda kemudiannya boleh menyalahkan atau mula menyalahkan pemimpin-pemimpin Sabah kerana gagal untuk melaksanakan tugas-tugas mereka untuk melindungi Sabah, dll. Tetapi mereka pula akan bertanya kepada anda (rakyat) “tetapi mengapa kamu memilih kami jika kami tidak bertanggungjawab ...?” Pada akhirnya, kita, rakyat, adalah bertanggungjawab sepenuhnya… Jadi bertanggungjawablah!
Kuasa untuk mengubah keadaan ini terletak di tangan rakyat. Gunakanlah kuasa ini untuk memilih pemimpin yang betul dan pihak yang betul dengan wawasan yang tepat dan agenda untuk Sabah dan Sarawak. Ia adalah seperti karma, anda akan menuai apa yang anda telah tanam dengan bersungguh-sungguh. Jika anda membuat pilihan yang tepat, kejayaan milik anda, rakyat. Buatlah pilihan itu hari ini. Sudah sampai masanya bagi kita untuk mengambil tanggungjawab. Jangan percaya orang lain, percayalah pada diri sendiri.
“Perjuangan Kita, Masa Depan Kita, Takdir Kita”

United Borneo Front atau Barisan Borneo Bersatu (UBF) , adalah sebuah Organisasi Bukan Kerajaan (NGO) berjuang khusus menuntut dikembalikan hak-hak Negeri dan rakyat Sabah dan Sarawak, syarat-syarat dan janji-janji serta jaminan-jaminan yang tidak ditunaikan seperti persetujuan asal semasa pembentukan Malaysia melalui Laporan Jawatankuasa Antara-Kerajaan (IGC) 1962 dan satu perjanjian ditandatangani di London yang dikenali sebagai Perjanjian Malaysia 1963.
Dalam usaha ini, UBF telah menggariskan senarai tuntutan utamanya dalam satu agenda bersama disebut sebagai Agenda Borneo. Untuk menjayakan metlamat ini, UBF berusaha seberapa daya yang termampu untuk berkongsi dan memperkasakan rakyat dengan pengetahuan dengan harapan boleh menimbulkan kesedaran tentang betapa pentingnya perpaduan untuk menjayakan Agenda ini, sekaligus membolehkan rakyat membuat keputusan yang waras dalam membuat pilihan.
UBF mengambil pendirian tegas untuk tidak memihak kepada mana-mana kumpulan politik yang hanya mementingkan kuasa tanpa memperdulikan aspirasi sebenar rakyat Malaysia di Borneo, dengan mengambil ikhtibar dari keputusan Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008 sebagai satu jendela peluang ( window of opportunity ) yang terlepas, namun melihat Pilihanraya Umum ke-13 sebagai peluang kedua dan mungkin yang terakhir rakyat Malaysia di Borneo untuk menjayakan Agenda Borneo.
Namun, Agenda ini hanya boleh direalisasikan melalui perpaduan rakyat Sabah dan Sarawak dan perpaduan tidak akan wujud dengan sendirinya tanpa usaha dan penglibatan semua pihak. Perpaduan adalah satu tugas, satu tanggungjawab, seperti kata pengasas dan pemimpin UBF Datuk Dr Jeffrey Kitingan “Unity is Duty”.
QUOTES from Datuk Dr Jeffrey G Kitingan :
“Kalau bukan kita, siapa lagi?; Kalau bukan sekarang, bila lagi?”
“Kalau berani, jangan takut2; Kalau takut, jangan berani2”
“Perpaduan adalah tanggungjawab”
SELAMATKAN SABAH UNTUK SELAMATKAN MALAYSIA

UNITED BORNEO FRONT ( UBF )

UBF adalah satu gerakan kumpulan pendesak dan hak-hak sivil dan akan bergabung dengan mana-mana jua parti politik, organisasi, dan individu yang mempercayai perjuangan ini dan kepada mereka yang boleh membantu atau memenuhi matlamat, tuntutan dan agenda ini. Kita berdiri di atas pemikiran waras, logic dan apa yang berpatutan kepada rakyat Borneo.

Fungsi dan Peranan – Memperkasakan rakyat Borneo dengan mengajar mereka sejarah politik ekonomi; hak-hak dan tanggungjawab, dan menanam semangat perjuangan untuk keadilan.

Visi – Negeri-negeri Borneo Sabah dan Sarawak bebas berotonomi politik, demokratik, teguh dan mempunyai ekonomi yang maju di Malaysia.

Misi – Menghapuskan corak pemerintahan penjajah dan mengembalikan hak-hak dan hak-hak istimewa dan status negeri-negeri Borneo sebagai rakan kongsi yang sama taraf dalam Persekutuan.

Matlamat Utama – Menentukan Perjanjian Malaysia termasuk 20/18 Perkara, syarat, jaminan dan kenyataan dibuat oleh Tunku Abdul Rahman, kandungan laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan ( Inter-Governmental Committee (IGC) ) dan Suruhanjaya Cobbold dihormati dan dilaksanakan seperti mana dijelaskan dalam Perkara 8 Perjanjian Malaysia 1963.

AGENDA BORNEO:

Asas kepada perjuangan UBF.

Agenda Borneo No. 1

Menuntut supaya Kerajaan Persekutuan mewujudkan "mekanisma mematuhi Perjanjian Malaysia 1963" dibentuk melalui Kementerian atau Perbadanan untuk mencapai matlamat dan tuntutan utama seperti yang terkandung di dalam Perkara VIII Perjanjian Malaysia 1963; serta memulihkan status rakan kongsi negeri Sabah dan Sarawak setaraf dengan Malaya di dalam Persekutuan termasuk hak-hak dan hak-hak istimewa dan peranan Sabah dan Sarawak dalam kuasa kewarganegaraan, kuasa pendaftaran dan kuasa imigrasi;

Agenda Borneo No. 2

Menuntut supaya formula pengagihan hasil yang seimbang dan adil termasuk mengkaji semula peratus hasil daripada minyak mentah dan juga penempatan perwakilan yang lebih adil dalam Parlimen/Kabinet Persekutuan/Perundangan dan perkhidmatan tadbir dan diplomatik;

Agenda Borneo No. 3

Menuntut supaya dihormati perlaksanaan hak-hak penduduk asli (Native Rights) dan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan;

Agenda Borneo No. 4

Menuntut supaya Dasar Cabotaj/Pengangkutan/Perdagangan yang mempunyai impak negatif ke atas negeri-negeri Borneo, dimansuhkan;

Agenda Borneo No. 5


Menuntut supaya fokus pembangunan ekonomi dialihkan supaya lebih menjurus kepada Sabah dan Sarawak termasuk mengurangkan jurang ekonomi dan digital di antara Malaya dan negeri-negeri Borneo Sabah dan Sarawak;


Agenda Borneo No. 6

Mengatasi masalah pendatang tanpa izin (PTI)/"Projek IC", permasalahannya dan menggugat integriti persempadanan negeri Sabah dan Sarawak termasuk mengenakan seberat-berat hukum ke atas mereka yang mengeluarkan kewarganegaraan kepada pendatang tanpa izin;

Agenda Borneo No. 7

Mengkaji kehadiran agensi-agensi daripada (Pusat) di Sabah/Sarawak yang telah menguasai hasil keluaran bidang tertentu, serta hak milik rakyat tempatan.


PERJANJIAN BERHUBUNG DENGAN MALAYSIA 1963
Persekutuan Tanah Melayu, United Kingdom Great Britain dan Ireland Utara, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura;
Dengan hasrat mengikat suatu perjanjian berhubung dengan Malaysia; bersetuju seperti berikut:-

Perkara I
Tanah Jajahan Borneo Utara dan Sarawak dan Negeri Singapura akan disekutukan dengan Negeri-Negeri Persekutuan Tanah Melayu sedia ada sebagai Negeri Sabah, Sarawak dan Singapura mengikut surat cara Perlembagaan yang dilampirkan2 kepada Perjanjian ini dan Persekutuan ini hendaklah selepas itu dinamakan “Malaysia”.
Perkara II
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu akan mengambil apa-apa langkah sesuai dan yang boleh diambilnya bagi mendapatkan penggubalan oleh Parlimen Persekutuan Tanah Melayu suatu Akta dalam bentuk yang dinyatakan dalam Lampiran A3 Perjanjian ini dan ia akan mula berkuat kuasa pada 31 hari bulan Ogos 1963 (dan tarikh Akta itu mula berkuat kuasa dirujuk selepas ini sebagai “Hari Malaysia”).
Perkara III
Kerajaan United Kingdom akan menyerahkan Perintah dalam Majlis Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen Great Britain sebelum Hari Malaysia bagi maksud memberi kuat kuasa undang-undang kepada Perlembagaan Sabah, Sarawak dan Singapura sebagai Negeri-negeri Malaysia yang dinyatakan dalam Lampiran B, C dan I)4 Perjanjian ini.
Perkara IV
Kerajaan United Kingdom akan mengambil apa-apa langkah sesuai dan yang boleh diambilnya bagi mendapatkan penggubalan oleh Parlimen United Kingdom suatu Akta yang memperuntukkan, dari Hari Malaysia, pelepasan kedaulatan dan bidang kuasa Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen Great Britain berkaitan dengan Borneo Utara, Sarawak dan Singapura supaya kedaulatan dan bidang kuasa tersebut apabila dilepaskan sedemikian akan terletak hak menurut Perjanjian ini dan surat cara Perlembagaan yang dilampirkan kepada Perjanjian ini.
Perkara V
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu akan mengambil apa-apa langkah sesuai dan yang boleh diambilnya sebelum Hari Malaysia bagi mendapatkan penggubalan oleh Parlimen Persekutuan Tanah Melayu suatu Akta dalam bentuk yang dinyatakan dalam Lampiran P Perjanjian ini bagi maksud memperluas dan menyesuaikan Ordinan Imigresen 1959, Persekutuan Tanah Melayu untuk Malaysia da bagi membuat peruntukan tambahan berkaitan dengan kemasukan ke dalam Negeri Sabah dan Negeri Sarawak; dan peruntukan lain Perjanjian ini hendaklah menjadi syarat dalam penggubalan Akta tersebut.

Perkara VI
Perjanjian Pertahanan Luar dan Bantuan Bersama antara Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dengan Kerajaan United Kingdom pada 12 hari bulan Oktober 1957, dan lampirannya hendaklah terpakai kepada semua wilayah Malaysia, dan dalam perjanjian itu apa-apa rujukan tentang Persekutuan Tanah Melayu hendaklah disifatkan sebagai terpakai kepada Malaysia, tertakluk kepada proviso bahawa Kerajaan Malaysia akan memberi Kerajaan United Kingdom hak bagi terus mengekalkan pangkalan dan kemudahan lain yang pada masa ini diduduki oleh pihak berkuasa Perkhidmatan (tentera) mereka di Negeri Singapura dan akan membenarkan Kerajaan United Kingdom menggunakan pangkalan dan kemudahan itu sebagaimana yang difikirkan oleh Kerajaan itu perlu bagi Komanwel dan bagi memelihara keamanan di Asia Tenggara. Pemakaian Perjanjian tersebut hendaklah tertakluk kepada peruntukan Lampiran f6 Perjanjian ini (terutamanya yang berhubung dengan tanah Perkhidmatan {tentera} di Singapura).
Perkara VII
(1) Persekutuan Tanah Melayu bersetuju bahawa Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen Great Britain boleh membuat, sebelum Hari Malaysia, Perintah dalam Majlis dalam bentuk yang dinyatakan dalam Lampiran G7 Perjanjian ini bagi maksud membuat peruntukan pembayaran pampasan dan faedah persaraan kepada sesetengah pegawai seberang laut yang berkhidmat, sebaik-baik sahaja sebelum Hari Malaysia, dalam perkhidmatan awam Tanah Jajahan Borneo Utara atau Tanah Jajahan Sarawak.
(2) Pada, atau secepat yang boleh dilakukan selepas Hari Malaysia, Perjanjian Pegawai Awam dalam bentuk yang dinyatakan dalam Lampiran H dan 18 Perjanjian ini hendaklah ditandatangani bagi pihak Kerajaan United Kingdom dan Kerajaan Malaysia; dan Kerajaan Malaysia hendaklah memperoleh persetujuan Kerajaan Negeri Sabah, Sarawak atau Singapura, mengikut mana-mana yang perlu, setakat mana yang ternyata mungkin menjejaskan tanggungjawab atau kepentingan Kerajaan Negeri itu, dalam penandatanganan Perjanjian itu oleh Kerajaan Malaysia.
Perkara VIII
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara dan Sarawak akan mengambil apa-apa tindakan perundangan, eksekutif atau tindakan lain sebagaimana yang diperlukan bagi melaksanakan jaminan, aku janji dan syor yang terkandung dalam Bab 3, dan Lampiran A dan B Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan yang ditandatangani pada 27 hari bulan Februari 1963, selagi ia tidak dilaksanakan melalui peruntukan nyata Perlembagaan Malaysia.
Perkara IX
Kerajaan Lampiran J9 Perjanjian ini berhubung Pasaran Bersama dan perkiraan kewangan hendaklah membentuk Perjanjian antara Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dengan Kerajaan Singapura.
Perkara X
Kerajaan Persekutuan Tanah melayu dan Kerajaan Singapura akan mengambil apa-apa tindakan perundangan, eksekutif atau tindakan lain sebagaimana yang diperlukan bagi melaksanakan perkiraan berkaitan dengan penyiaran dan televisyen yang dinyatakan melalui peruntukan nyata Perlembagaan Malaysia.
Perkara XI
Perjanjian ini hendaklah ditandatangani dalam bahasa Inggeris dan Melayu kecuali Lampirannya hendaklah dalam bahada Inggeris sahaja. Jika timbul apa-apa keraguan teks Inggeris Perjanjian ini hendaklah mengatasi yang lain.
Pada menyaksikannya maka mereka yang bertandatangan di bawah, yang diberi kuasa sewajarnya, telah menandatangani Perjanjian ini.
Ditandatangani di London pada 9 hari bulan Julai 1963, dalam lima salinan yang mana satu salinannya hendaklah disimpan oleh setiap pihak.
Bagi pihak United Kingdom:
HAROLD MACMILLAN
DUNCAN SANDYS LANSDOWNE
Bagi pihak Persekutuan Tanah Melayu
T.A. RAHMAN
ABDUL RAZAK
TAN SIEW SIN
V.T. SAMBANTHAN
ONG YOKE LIN
S.A. LIM
Bagi pihak Borneo Utara:
DATU MUSTAPHA BIN DATU HARUN
D.A. STEPHENS
W.K.H. JONES
KHOO SIAK CHIEW
W.S. HOLLEY
G.S. SUNDANG
Bagi pihak Sarawak:
P.E.H. PIKE
T. JUGAH
ABANG HAJI MUSTAPHA
LING BENG SIEW
ABANG HAJI OPENG
Bagi pihak Singapura:
LEE KUAN YEW
GOH KENG SWEE

20 perkara

1. AGAMA :
Walaupun tiada bantahan terhadap agama Islam sebagai agama kebangsaan Malaysia akan tetapi agama rasmi sepatutnya tidak diadakan di Borneo Utara, dan segala perundangan mengenai agama Islam yang terkandung di dalam Perlembagaan Malaya tidak harus digunakan di Borneo Utara.

2. BAHASA :
Bahasa Melayu harus dijadikan Bahasa Kebangsaan Persekutuan.
Penggunaan Bahasa Inggeris harus diteruskan untuk tempoh sepuluh tahun selepas Hari Malaysia.
Bahasa Inggeris harus digunakan sebagai bahasa rasmi Borneo Utara untuk semua tujuan berkaitan dengan negeri dan persekutuan, tanpa had masa.

3. PERLEMBAGAAN :
Walaupun Perlembagaan Persekutuan Malaya diterima sebagai asas untuk membentuk Perlembagaan Malaysia, akan tetapi Perlembagan Malaysia seharusnya dipersetujui oleh pergabungan negeri-negeri bebas dan sepatutnya bukan sesuatu susunan pindaan kepada sebuah perlembagaan yang telah digubal dan dipersetujui oleh negeri-negeri yang berasingan di dalam keadaan yang berlainan sekali. Satu perlembagan baru untuk Borneo Utara sewajarnya amat diperlukan.

4. KETUA PERSEKUTUAN :
Ketua (Yang Di Pertua Negera) Borneo Utara tidak layak untuk dipilih sebagai Ketua Persekutuan.

5. NAMA PERSEKUTUAN :
“Malaysia” bukan “Melayu Raya”.

6. IMIGRASI :
 Kawalan keatas penghijrahan dari luar ke mana-mana tempat di Malaysia seharusnya terletak dibawah kuasa kerajaan pusat tetapi kemasukan ke Borneo Utara sepatutnya juga memerlukan persetujuan Kerajaan Negeri.Kerajaan Persekutuan tidak seharusnya berkuasa membatalkan kemasukkan sesiapapun ke dalam Borneo Utara kalau ia berkaitan dengan urusan kerajaan negeri kecuali atas sebab-sebab keselamatan sahaja. Borneo Utara seharusnya mempunyai kuasa yang tidak terhad ke atas pergerakkan seseorang, kecuali mereka yang bertugas di bawah kerajaan persekutuan daripada tempat-tempat lain Malaysia di Borneo Utara.


7. HAK MENARIK DIRI :
Hak untuk memisah atau menarik diri dari Persekutuan seharusnya tidak wujud.

8. BOORNEONISASI:
Proses untuk melantik orang-orang tempatan ke dalam perkhidmatan awam negeri Borneo Utara seharusnya diujudkan secepat mungkin.

9. PEGAWAI-PEGAWAI BRITISH :
Segala usaha harus dibuat untuk menggalakkan pegawai-pegawai Birtish untuk meneruskan perkhidmatan mereka dalam perkhidmatan awam sehingga tempat mereka boleh diganti oleh orang-orang tempatan yang berkelayakan.

10. KEWARGANEGARAAN :
Tertakluk kepada pindaan berikut, cadangan dalam Laporan Cobbold seharusnya menentukan hak kewarganegaraan penduduk Borneo Utara di dalam Persekutuan:
Perenggan kecil (I)Seharusnya tidak mengandungi syarat mengenai penetapan selama 5 tahun.Untuk penyelarasan dengan undang-undang kita,
perenggan kecil (II) (a) sepatutnya menyatakan “tujuh daripada sepuluh tahun” dan bukan “lapan daripada dua belas tahun”.

Perenggan kecil (II) tidak sepatutnya mengandungi sekatan berkenaan dengan kewarganegaraan ibubapa seseorang yang dilahirkan di Borneo Utara selepas Hari Malaysia semestinya menjadi warganegara persekutuan.



11. CUKAI DAN KEWANGAN :
Borneo Utara seharusnya mempunyai kuasa ke atas kewangan, tabung pembangunan dan cukai sendiri.

12. KEDUDUKAN KHAS BANGSA ASLI :
 Pada prinsipnya bangsa asli Borneo Utara sehrusnya menikmati hak keistimewaan seperti yang diberikan kepada bangsa melayu di Malaya, tetapi formula yang dipraktikkan di Malaya masa kini tidak semestinya dapat digunakan di Borneo Utara.

13. KERAJAAN NEGERI :
Ketua Menteri harus dipilih oleh ahli-ahli tidak rasmi Majlis Perundangan.
Borneo Utara seharusnya mempunyai sisitem menteri yang lengkap.

14. JANGKAMASA PERALIHAN :
Sepatutnya tujuh tahun dan dalam masa ini kuasa perundangan mesti dibiarkan kepada Kerajaan Negeri mengikut perlembagaan dan bukan diamanahkan kepada kerajaan negeri oleh kerajaan persekutuan.

15. PELAJARAN :
Sistem pelajaran yang wujud sekarang harus diteruskan dengan itu ia harus diletakkan di bawah kawalan kerajaan negeri.

16. PERLINDUNGAN KEPADA PERLEMBAGAAN :
Tidak ada sebarang pindaan, perubahan atau pembatalan dapat dilakukan oleh Kerajaan Pusat kepada perlindungan-perlindungan yang diberikan khas kepada Borneo Utara tanpa persetujuan kerajaan Borneo Utara. Kuasa ini adalah hak mutlak penduduk negeri ini.

17. PERWAKILAN DALAM PARLIMEN PERSEKUTUAN :
Ini sepatutnya bukan sahaja bergantung kepada jumlah penduduk Borneo Utara tetapi juga kepada keluasan dan keupayaannya, dan dalam mana-mana perkara ia sepatutnya tidak kurang dari jumlah perwakilan dari Singapura.

18. NAMA KETUA NEGERI :
Yang Di Pertua Negara.

19. NAMA NEGERI :
Sabah.

20. TANAH, HUTAN, KERAJAAN TEMPATAN DAN LAIN-LAIN :
Bekalan dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai Kuasa Majlis Tanah Persekutuan tidak seharusnya melibatkan Borneo Utara. Seperti itu juga, Majlis Kebangsaan Kerajaan Tempatan tidak melibatkan Borneo Utara.

- daripada yang harus kita sedari untuk rakyat sabah dan sarawak.

Comments

Popular posts from this blog

MEMUPUK PERPADUAN KAUM

SINGAPORE SELEPAS KELUAR MALAYSIA